19. heinäkuuta 2018

Nyt saa syödä! Mitä kaikkia ruokia kaipasit raskausaikana?

Mä olen ollut todella tarkka ruokajuttujen suhteen tässä raskaudessa. Ajattelin, etten olisi ja toinen raskaus menisi jotenkin rennommin, mutta silti tuntuu niin itsekkäältä vaarantaa vauva jonkin oman mielihalun vuoksi, vaikkakin riskit listerioosiin ja toksoplasmoosiin ovatkin Suomessa häviävän pieniä. 

Monet odottajat syövät kaikkea, rajoituksista välittämättä. Jokainen tyylillään ja jokainen vastaa siinä vain itsestään ja oman lapsensa terveydestä. Monessa kunnassa eri puolilla Suomea tuntuu olevan myös suuria vaihteluita ruokasuosituksissa: toisissa esim. Valion kaikki pehmeät juustot ovat ok sellaisenaan, toiset suosittelevat niiden kypsennystä kaikissa tilanteissa.
Eniten olen kaivannut kaikenlaisia graavattuja, savustettuja ja "raakoja" kalaherkkuja. Odotan niin kovasti, että saan syödä taas sushia! Syön varmaan synnytyksen jälkeen viikon joka päivä jossain sushibuffetissa :) 




Täällä Turun seudulla Kupittaan Citymarketista saa taivaallisia salaatteja salaattitiskistä. Siellä minua odottaa lempparini savulohi-jokirapucaesarsalaatti! Voi että se on hyvää! Tilaan varmaan samalla tiskistä myös jonkin ihanan kreikkalaisen patongin. Myös kaikki savukalat, mätimousset ja lohileivät pääsevät nopeasti lautaselleni, nam! Alkaa vesi valua kielelle kun ajattelenkin näitä herkkuja. Olen aina rakastanut hyvää ruokaa ja raskausaikoina ruokien kanssa kikkailu on ollut vaikein asia hyväksyä. Vaikkakin nyt kun tämä 9 kuukauden kieltäytymisen tie alkaa olla lähellä päättymistä, on aika mennyt todella nopeasti ja vaihtoehtoisilla ruuilla on pärjännyt ihan hyvin.

Onko kala sittenkään se, mitä olen kaivannut eniten? Olen ollut tarkka myös juustojen suhteen, enkä ole syönyt mitään pastöroimattomia juustoja enkä myöskään suomalaisten tuottajien pastöroituja pehmeitä juustoja. Paitsi hyvin kuumennettuna pizzassa, piiraassa tai grillissä. Joten fetasalaatti on myös synnytyksen jälkeinen haaveeni. Ja toki joku ihana juustotarjotin pehmeine juustoineen lasillisella punaviiniä! Kokonainen mozzarella-pallo ilman mitään lisukkeita! Pala jonkun kahvilan juustokakkuakin maistuisi. Sanoinkin miehelleni tässä eräänä päivänä, että kun olen synnyttänyt ja päässyt sairaalasta kotiin, meillä ei tehdä ruokaa moneen viikkoon vaan eletään take awayllä ja kaikella mistä olen 9 kuukautta haaveillut :DKun juustot ja kalat on vedetty näin alkupalaksi niin seuraava himoni on Pandan täytelakupussi, jossa makuina ovat latte&choco. Olen syönyt raskausaikana muutamia paloja lakua ja salmiakkia sekä lakritsijäätelöä, mutta haaveilen kokonaisesta pussillisesta, nimenomaan noita täytelakuja!


Kuulisin mielelläni kommentteja, mikä oli sinun pahin kielletty ruokahaaveesi raskausaikana vai söitkö kaikkea, sen enempää pelkäämättä? 



2 kommenttia:

  1. Itse haaveilin odotusaikana pääseväni taas syömään kylmäsavulohta (herkkuani). Mutta jotain tapahtui ja se ei enää maistunutkaan hyvälle. Hartaasti odottamani asia ei ollutkaan enää sellaista, joka tuntuisi suussani hyvältä. Sama ongelma on edelleenkin, vaikka aikaa on mennyt jo vuosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua! Että noinkin voi käydä! Toivottavasti minulle ei käy noin ainakaan kaikkien haaveilemieni ruokien kanssa :)

      Poista